You form the gerund with the infinitive form of the verb and -ing at the end of the verb.
Examble:Going to parties is fun. I enjoy reading.
The verb with the gerund form stands after prepositions.
Example:
|
After some special verbs stands only the verb with the gerund form.
Special verbs: admit, avoid, carry on, consider, delay, deny, dislike, can’t help, enjoy, finish, give up, imagine, include, involve, justify, keep (on), mention, mind, miss, practise, regret, risk and suggest.
Example:
admit | He admitted having driven too fast. | Er gab zu, zu schnell gefahren zu sein. |
avoid | Theyavoid going on holiday on Saturdays. | Sie vermeiden, an Samtagen in den Urlaub zu fahren. |
carry on | If we carry on sleeping so badly, we may need help. | Wenn wir weiter so schlecht schlafen, werden wir Hilfe brauchen. |
consider | Ralph is considering buying a new house. | Ralph denkt darüber nach, ein neues Haus zu kaufen. |
delay | I delayed telling Max the news. | Ich verschob es, Max die Neuigkeiten zu erzählen. |
deny | She denies reading the book. | Sie lehnt es ab, das Buch zu lesen. |
dislike | We dislike reading poems. | Wir mögen das Lesen von Gedichten nicht. Wir mögen es nicht, Gedichte zu lesen. |
can’t help | He couldn’t help falling in love with her. | Er konnte nicht anders, als sich in sie zu verlieben. |
enjoy | I enjoy playing chess. | Ich genieße es, Schach zu spielen. |
finish | They finished working in the garden. | Sie haben aufgehört, im Garten zu arbeiten. |
give up | Susan gives up playing ice-hockey. | Susan gibt das Eishockeyspielen auf. |
imagine | He imagined driving a new car. | Er stellte sich vor, ein neues Auto zu fahren. |
include | Your responsibility includes taking reservations on the phone. | Deine Aufgabe beinhaltet, Reservierungen am Telefon entgegen zu nehmen. |
involve | The project will involve growing plants. | Das Projekt wird auch Pflanzenanbau betreffen. |
justify | I cannot justify paying $100 for this ticket. | Ich kann es nicht rechtfertigen, 100 Dollar für die Eintrittskarte zu bezahlen. |
keep (on) | They keep on running. | Sie rennen/laufen weiter. |
mention | Did Alex ever mention playing baseball? | Hat Alex schon erwähnt, dass er Baseball spielt? |
mind | I don’t mind sleeping on the couch. | Ich habe nichts dagegen, auf der Couch zu schlafen. |
miss | They miss playing with their friends. | Sie vermissen es, mit ihren Freunden zu spielen. |
practise | She practised playing hockey. | Sie trainierte das Hockeyspielen. |
regret | Do you regret having mentioned it? | Bedauerst du, das erwähnt zu haben? |
risk | You risk catching a cold. | Du riskierst, dich zu erkälten. |
suggest | She suggested flying to Cairo. | Sie schlug vor, nach Kairo zu fliegen. |
After some expressions stands only the verb with the gerund form.
Special expressions:to be busy, couldn’t help, don’t mind, feel like, how about, it’s (no) good, it’s no use, spend one’s time, there’s no, there’s no point, what about and worth.
Example:
to be busy | He is busy reading the paper. | Er ist gerade dabei, die Zeitung zu lesen. |
couldn’t help | She couldn’t help eating another apple. | Sie musste einfach noch einen Apfel essen. |
don’t mind | I don’t mind telling them my opinion. | Es macht mir nichts aus, ihnen meine Meinung zu sagen. |
feel like | We feel like having a cup of tea. | Uns ist nach einer Tasse Tee. |
how about | How about walking home instead of taking the car? | Wie wäre es mit Heimlaufen, statt mit dem Auto zu fahren? |
it’s (no) good | It’s no good talking to this girl. | Es hat keinen Zweck, mit dem Mädchen zu reden. |
it’s no use | It’s no use talking to the headmaster. | Es hat keinen Sinn, mit dem Schulleiter zu sprechen. |
spend one’s time | They spend their time reading. | Sie verbringen ihre Zeit mit Lesen. |
there’s no | There’s no cheating anymore. | Es gibt kein Mogeln mehr. |
there’s no point | There’s no point in complaining further. | Es ist zwecklos, sich weiter zu beschweren. |
what about | What about going to the zoo? | Wie wäre es mit einem Zoobesuch? |
worth | The book is worth reading. | Es lohnt sich, das Buch zu lesen. |
Good job. It’s a good idea to use the block quote for examples. It looks quite nice. Use it for the other examples as well, not only for the first one.
Beware of Yoda English: only the verb with the gerund form can stand.
How can we make this topic more interesting for other, especially for younger, students.?
Cheers Mr. Bissinger
If I were you, I´d start the whole thing explaining when and why to use the gerund..
I, too, think it´s kinda boring.. and didn´really learn anything from it.. :/
maybe add some underthemed headlines (<–not sure if thats correct)
f.e.: you have the headline: "gerund" then you could divide that into smaller sections like "regular verbs", "irregular expressions", "irregular verbs" so u have more structure in the whole thing and so it´s better arranged
and just add some colours, fonts in different sizes and stuff, maybe pics idk to make it more exciting
I think the reason for the "borigness" are the tables because they´re just lists going on and on about the irregular forms..